Thursday, December 16, 2010

Cara Memahami Orang Lain

Ehem3 , Assalamualaikum ..ye , post kali ni fasal cara nak faham orang lain .Saya sukaa baca benda2 camni . Best . Lepas tu kita boleh try faham orang kat sekeliling kita walau pun nak faham orang tu bukannya senang . Kena slow2 and ade tolak ansur right ? Hehee . Ok , ini hasil pembacaan saya beberapa minit tadi .

"Semakin kita sering berinteraksi dengan orang lain atau mencuba untuk memahami orang lain , maksudnya kita akan semakin faham dengan diri kita sendiri "

betul ka ? ade betul ade x kot . sebab kadang2 ade orang yang kena faham diri dia sendiri sebelum dia boleh faham orang lain kan ? terpulang pada setiap individu .

" Orang yg memahami orang orang lain , dia memahami dirinya sendiri " . Woww. Definitely correct !

Cara untuk kita memahami orang lain :

1 ) Mengenal orang tu dengan lebih dekat dan cuba memahami sifat , apa yang dia fikirkan , dan apa yang orang tu nak .

2) Hulurkan tangan pada orang lain dengan tangan yang kuat , tapi dengan hati yang lembut . Ini menunjukkan kita ambil berat dengan orang tu .


3) Respon dengan cara positif pada orang tu . Buat supaya orang tu rasa dia amat penting dan disayangi .


4) Bayangkan kita ade kat tempat orang tu and ape yang kita akan buat


5) Berterus terang dan jangan jadi hipokrit .


Yezz , konfem saya boleh join persatuan Pembimbing Rakan Sebaya tahun depan . Hahahaa . Berangan aje lebih kan ? xpe2 , mane tahu jadik betul2 . Saya minat bidang psikiologi nie . x tau laa kenapa . Saya rasa seronok bilaa dapat dengar kawan2 buat sesi luahan perasaan berani mati diorang . X kira laa lelaki ke perempuan . Sama je saya layan . Hehee .

*tapi x semua orang kita dapat faham . Manusia ni macam2 ragam . So, terima aje laa orang kat sekeliling kita seadanya . InsyaAllah .

3 comments:

akubersamaCahya said...

^^ memang best tapi selagi kita tak bantu die kuar dr masalah, kite pulak yang stress.. hihihihi minat psikologi? nanti amek la kos psikologi dkat U.. best tapi kena byk menghafal teori la sket,. ^^

Blog Eazy Izzuddin said...

saya ex pRS
hehe

Siti Rahmah said...

sye pon ex prs masa form 3 .
^_^