Wednesday, February 5, 2014

Indah.

Indahnya jika jalan cerita cintaku seperti kisah Sayidatina Fatimah dan Sayidina Ali. Keduanya memendam rasa antara satu sama lain hingga akhirnya bersatu dalam ikatan pernikahan yang sah. Pastinya yang halal itu indah. 

Tapi, bila selalu sangat bercakap pasal jodoh..jodoh..jodoh.. jadi jemu. Bukan mudah, tanggungjawab yang digalas suami amat besar. Isteri wajib taat pada suami. Kalau hendak sama-sama ke syurga mesti kena ada ilmu. Kalau sibuk bercakap pasal jodoh, tapi takde persiapan rohani dan mental, macam mana nak memperoleh keluarga mawaddah, sakinah dan rahmah? 

Menjelang umur doploh ni, bebanan dekat bahu makin banyak. Kena matang dan bijak buat keputusan. Walaupun pada zahirnya sekarang hanya pegang tanggungjawab sebagai anak dan seorang pelajar. Tanggungjawab pada ummah bagaimana? Dalam hidup ni kita kena sentiasa memberi manfaat pada orang lain dan bukannya untuk diri sendiri. Perihal jodoh itu mungkin bukan yang utama, sebab ada tanggungjawab yang lebih besar menanti. Aku kena terus fokus dengan matlamat hidup. 

Dalam masa yang sama, aku sedar diri ini banyak sangat kekurangan dan kelemahan, aku masih cuba memperbaiki diri dari hari ke hari. Iman manusia, sekejap menaik dan menurun. Begitu juga aku. Jadi, dari sekarang dah boleh mula berdoa supaya Allah kirimkan seorang suami yang dah tertulis di luh mahfuz untukku, agar dia boleh membimbing aku ke jalanNya. Menegur dan menasihati aku ketika salah. Aku serahkan sepenuhnya pada Allah. Sebab aku perempuan, kita tunggu jela.. ye dak? :) Tak perlu gopoh. Andai dah tertulis cepat atau lambat pasti ada. *Sedapkan hati sendiri*. 

Kalau bercakap tentang indah ni, sangat abstrak. Boleh define kan dengan macam2. Allah itu sendiri indah. Dan indahnya hidup apabila berlandaskan islam. Aku masih bertatih dalam membina peribadi diri sebagai seorang muslimah. Aku masih dahagakan ilmu. Biarlah ilmu itu ilmu yang bermanfaat dunia dan akhirat. Semoga Allah mengirimkan aku sahabat dan pendidik yang mampu mangajar diri yang masih jahil ini. Agar hidup diredhaiNya. InshaAllah. Yang paling penting sekali, aku mengharapkan pengakhiran hidup yang indah. Semoga matiku dalam keadaan yang sempurna dan beriman. Begitu juga untuk ibu bapa dan orang-orang yang ku sayangi. Aamiin.. 


No comments: